Sunday, March 1, 2009

Cara Posting Artikel

3/01/2009 05:25:00 AM

Bertemu lagi...saya sebenarnya mendapat idea menulis blog ini dari teman saya di Indonesia.. saya baru saja mahu berjinak-jinak dalam penulisan blog. Sebelumnya saya telah menulis berkenaan cara untuk memulakan blog dan sekarang saya akan menulis bagaimana caranya untuk posting artikel. Anda boleh membuat draftnya di ms.word terlebih dahulu dan kemudian boleh copy paste saja dari ms.word ke blog anda.



Di sini saya akan menjelaskan secara lebih terperinci bagaimana langkah-langkah memposting artikel (dengan syarat anda sudah menaipnya terlebih dahulu di ms.word):

1.Silakan klik pada menu DASHBOARD.

2.Kemudian klik NEW POST. Anda cuma perlu masukkan tajuk pada ruang TITLE.


3.Setelah itu anda copy tulisan yang telah dibuat di ms word, dan paste di area posting yang telah tersedia.

4.Jika anda ingin menambahkan gambar atau video anda boleh klik dari menu option bagian atas di area posting.

5.Kemudian anda cuma perlu menambahkan LABEL, yang sesuai atau berkaitan dengan tulisan anda tersebut. Misalnya kalau anda menulis tentang masakan anda boleh melabelkan: masakan jawa, soto, sate, dll (terserah anda).

6.Jika semua sudah selesai silakan anda klik PREVIEW untuk melihat hasil posting anda sebelum paparkan.

7.Kalau semuanya sudah sesuai dengan yang dikehendaki, anda cuma perlu klik PUBLISH POST.

8.selamat mencuba.

1 comments:

Mugi said...

Wah Makasih Bos.......

Post a Comment